Νέα

  1. Αρχική
  2. Νέα

Κινητήρας: Τα μυστικά για μακροζωία

 

Φίλτρα, λιπαντικά και ιμάντας εκκεντροφόρου είναι τα συνηθέστερα μέρη, που κρατούν το αυτοκίνητο σου «αθάνατο». Μάθε περισσότερα για τα εξαρτήματα, που θα κρατήσουν τον κινητήρα σου αναλλοίωτο στον χρόνο!

Φίλτρα για την προστασία του κινητήρα

Η καλή και ομαλή λειτουργία του κινητήρα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα φίλτρα. Υπάρχουν διάφορα είδη φίλτρων, τα οποία έχουν λειτουργίες οι οποίες είναι ζωτικές για το αυτοκίνητο σας.

  • Φίλτρα ελαίου. Τα συγκεκριμένα φίλτρα φροντίζουν το λάδι που χρειάζεται ο κινητήρας, για να πραγματοποιήσει σωστά την λειτουργία του, να είναι καθαρό. Το λάδι περνά μέσα από το φίλτρο και με αυτόν τον τρόπο αποτρέπεται η μόλυνση του κινητήρα από μικρόβια.
  • Φίλτρα καυσίμου νέας γενιάς. Τα εν λόγω φίλτρα είναι σχεδιασμένα να παρέχουν προστασία στα καινούρια συστήματα injection, τα οποία χρησιμοποιούν καύσιμα χωρίς νερό. Προσφέρουν μέγιστη απόδοση και οικονομία.
  • Φίλτρα αέρος. Αυτά εμποδίζουν την είσοδο στο κινητήρα διάφορων βρωμιών, όπως σκόνη, τρίχες, έντομα, υγρασία κ.α. Πρέπει να αλλάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, όπως ορίζει ο κατασκευαστής.

Λιπαντικά ανάλογα τις προδιαγραφές

Το λάδι είναι αυτό που μειώνει τις τριβές, αλλά μεταφέρει και την θερμότητα από τα θερμά στα πιο ψυχρά μέρη του κινητήρα. Οι κατασκευαστές των αυτοκινήτων έχουν δημιουργήσει τις δικές τους πιστοποιήσεις λιπαντικών για κάθε κινητήρα ξεχωριστά. Έτσι, στο «εγχειρίδιο χρήσης» του οχήματος σας, μπορείτε να εντοπίσετε τις προδιαγραφές λαδιού, που είναι κατάλληλες για το αυτοκίνητο σας. Τα λιπαντικά χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:

  • Ορυκτέλαια, τα οποία δημιουργούνται από τη διύλιση ακατέργαστου πετρελαίου κατά την οποία δεν αφαιρούνται όλα τα χημικά. Χαρακτηρίζονται από μικρή ανθεκτικότητα και διατήρηση της τιμής του ιξώδους.
  • Συνθετικά λιπαντικά, τα οποία είναι ποιοτικότερα, με εξαιρετικές ιδιότητες και είναι κατάλληλα για τους σύγχρονους κινητήρες.
  • Ημι-συνθετικά, που αποτελούνται από 20%-80% από βάση ορυκτελαίου και συνθετικού αντίστοιχα.

Ιμάντας εκκεντροφόρου ή καδένα;

Ο ιμάντας εκκεντροφόρου φροντίζει για την κίνηση των βαλβίδων μέσα στον κινητήρα. Ο συγκεκριμένος έχει οδοντωτό σχήμα και προσφέρει στο κινητήρα μία αθόρυβη λειτουργία. Συνήθως πρέπει να αντικαθίσταται σε διάστημα τεσσάρων έως έξι ετών. Από την άλλη, η αντικατάσταση της καδένας δεν υφίσταται, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση του κόστους συντήρησης, ενώ αν χρήζει αλλαγής «προειδοποιεί» με αυξημένο θόρυβο λειτουργίας.

Οι καλύτεροι... και με διαφορά!
ΒΑΣΣΗΣ Ε. ΚΟΡΕΑΤΙΚΗ

Μάθε πόσο διαρκεί ο κύκλος ζωής ενός αμορτισέρ

 

Τα αμορτισέρ αποτελούν ένα από τα βασικότερα μέρη του αυτοκινήτου μας, αλλά είναι και αναλώσιμα, οπότε θα πρέπει να τα αλλάζουμε, ανάλογα με τη χρήση και τη φθορά τους.

Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι να «προστατεύουν» τη διαδρομή των αναρτήσεων όταν το αυτοκίνητο περνάει επάνω από μια ανωμαλία του οδοστρώματος. Για να επιτραπεί η απορρόφηση του τραντάγματος από τις λακκούβες, οι τροχοί συνδέονται με το όχημα μέσω ενός συστήματος μοχλών και ελατηρίων (τις αναρτήσεις) που επιτρέπουν τις απαραίτητες ταλαντώσεις. Ωστόσο, τα προβλήματα ομαλότητας του δρόμου έχουν την τάση να κάνουν τα ελατήρια να παράγουν μια συνεχή κίνηση των ίδιων των τροχών. Μία κίνηση με αρνητικές συνέπειες τόσο για την οδηγική άνεση όσο και το κράτημα στο δρόμο. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν αυτές τις υπερβολικές διακυμάνσεις, καθιστώντας το όχημα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.

Πως λειτουργούν

Ο μηχανισμός βασίζεται στην τριβή που προκαλείται από το πέρασμα ενός υγρού μέσα από κάποιες βαθμονομημένες οπές. Η βασική δομή των αμορτισέρ, στην πραγματικότητα, περιλαμβάνει έναν κύλινδρο γεμάτο με λάδι και ένα έμβολο που ολισθαίνει μέσα σε αυτόν: η μία πλευρά είναι συνδεδεμένη με το αυτοκίνητο, η άλλη με τον τροχό. Στο έμβολο υπάρχουν οπές, εξοπλισμένες με βαλβίδα, μέσω της οποίας το υγρό “φιλτράρει” με μεγαλύτερη ή μικρότερη ροή (ανάλογα με τις ρυθμίσεις του κατασκευαστή) φρενάροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου του τροχού. Αυτός ο τύπος αμορτισέρ λέγεται “ελαιοδυναμικός”. Ο τύπος του λαδιού που υιοθετείται και η βαθμονόμηση των οπών καθορίζουν το επίπεδο της ακαμψίας. Τα πιο εξελιγμένα αμορτισέρ προβλέπουν, εκτός από το λάδι και αέριο μέσα στον κύλινδρο: πρόκειται για άζωτο, το οποίο συμπιέζεται σε δέκα ατμόσφαιρες και περιέχεται σε ένα ξεχωριστό θάλαμο. Η παρουσία του επιτρέπει την λειτουργία της συσκευής πολύ πιο απαλά και με ακρίβεια, και είναι κατάλληλο για σπόρ αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα πολυτελείας. Αυτός ο τύπος ονομάζεται “ελαιοπνευματικός”.

Πότε όμως πρέπει να αλλάζονται;

Είναι πολύ δύσκολο να πούμε με σιγουριά ότι τα αμορτισέρ θα κρατήσουν για 4 ή πέντε χρόνια, (ειδικά αν χρησιμοποιούνται σε δύσκολες καταστάσεις και δρόμους). Από την άλλη δεν είναι ασυνήθιστο να λειτουργούν για 10 χρόνια, αν το αντίστοιχο όχημα κινείται σε στρωμένο οδόστρωμα και σε απλές συνθήκες οδήγησης. Μερικοί κατασκευαστές λένε, ότι πρέπει να τοποθετούνται καινούρια κάθε 60 με 80 χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά ωστόσο αυτό είναι θέμα για μεγάλη συζήτηση. Το καλύτερο είναι να τα ελέγξεις μετά τα 4 χρόνια και μετά να τα τσεκάρεις μία φορά το χρόνο Αντί λοιπόν να χρησιμοποιείς το χρόνο ή τα χιλιόμετρα για να αποφασίσεις πότε πρέπει να αντικαταστήσεις τα αμορτισέρ σου, χρησιμοποιήστε τα ως «οδηγούς», ώστε να ξέρεις πότε πρέπει να ελέγξεις ολόκληρη την ανάρτηση για μερική φθορά, ζημιές και διαρροές.

Οι καλύτεροι... και με διαφορά!
ΒΑΣΣΗΣ Ε. ΚΟΡΕΑΤΙΚΗ

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για το σύστημα πέδησης του αυτοκινήτου σας

 

Ο σωστός έλεγχος σε συνδυασμό με τη σωστή συντήρηση του συστήματος πέδησης, μπορεί να σας γλιτώσει από περιττά έξοδα, αυξάνοντας παράλληλα και την ασφάλειά σας κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου σας.

Το σύστημα πέδησης των αυτοκινήτων, τα φρένα δηλαδή, αποτελεί το νούμερο ένα παράγοντα για την ασφάλεια του οδηγού, αλλά και όλων των οδηγών, στο δρόμο, αφού από την απόδοσή του, εξαρτάται η δυνατότητά του να προλάβει επικίνδυνες καταστάσεις. Ταυτόχρονα όμως, η χρήση του είναι και διαρκής με αποτέλεσμα τη φθορά των μερών του, με την πάροδο του χρόνου, γεγονός που γεννά και την ανάγκη των τακτικών ελέγχων και της συντήρησής τους.

Η αναγνώριση μάλιστα των ενδεχόμενων προβλημάτων στο σύστημα πέδησης και η άμεση και αξιόπιστη επιδιόρθωσή τους, σε συνδυασμό με την εξ αρχής σωστή χρήση του, μπορεί να μας προσφέρει και μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των μερών του και άρα, αποφυγή περιττών εξόδων, χωρίς καμία ανησυχία για την ασφάλειά μας στο δρόμο.

Είτε πρόκειται για τα ίδια τα φρένα, είτε για εξαρτήματα και αναλώσιμα η φθορά των οποίων δεν γίνεται εύκολα αντιληπτή από έναν απλό οδηγό, ο έλεγχός τους ανά τακτά χρονιά διαστήματα και η αντιμετώπιση των όποιων δυσλειτουργιών, συνίσταται και έχει μόνο οφέλη.

Ας δούμε ποιους τομείς πρέπει να τσεκάρεις συχνά και ποιες αντιδράσεις του αυτοκινήτου σου θέλουν τη προσοχή σου:

Υγρά φρένων

Η στάθμη τους θα πρέπει να ελέγχεται τουλάχιστον μια φορά το μήνα και οπωσδήποτε πριν από ένα μεγάλο ταξίδι. Τα υγρά θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 12 μήνες, ανεξαρτήτως των χιλιομέτρων που έχουμε διανύσει.

Φθορά δίσκων και υλικών τριβής

  • Η πιο συνηθισμένη και αναπόφευκτη φθορά από την καθημερινή και συνεχή χρήση του συστήματος πέδησης είναι εκείνη των δίσκων, αλλά και των υλικών τριβής. Μάλιστα, σε αυτήν οφείλονται τα υπολείμματα μαύρης σκόνης που δημιουργούνται συνεχώς πάνω στις ζάντες του αυτοκινήτου μας.
  • Το υλικό από τα τακάκια που εφάπτεται με το δίσκο έχει πάχος περίπου ένα εκατοστό, το οποίο με τη χρήση του μεσαίου πεντάλ ολοένα και μειώνεται. Το ίδιο σχεδόν ισχύει και για το δίσκο. Το σημείο όπου εφάπτεται το τακάκι πάνω στο δίσκο, μειώνει το πάχος του, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αντικατάσταση. Και στις δύο περιπτώσεις, για να ελέγξουμε την κατάσταση των τμημάτων αυτών θα πρέπει να αφαιρέσουμε τον τροχό. Στην πρώτη περίπτωση, αν το υλικό τριβής είναι από περίπου 5 χλστ. και κάτω, τα τακάκια θέλουν άμεσα αντικατάσταση. Για να ελέγξουμε την κατάσταση του δίσκου, αρκεί να ακουμπήσουμε το δάκτυλό μας στο πιο ακραίο σημείο της περιμέτρου του, ώστε να δούμε αν έχει κάνει κάποιο «δόντι».
  • Αν είναι πολύ έντονο, θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο για να τοποθετήσουμε ένα νέο σετ δίσκων στον εμπρός άξονα του αυτοκινήτου μας. Για να πραγματοποιήσουμε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει το αυτοκίνητό μας να μην έχει χρησιμοποιηθεί, ώστε η θερμοκρασία αυτών των σημείων να μην είναι υψηλή, κάτι που μπορεί να προκαλέσει σοβαρό τραυματισμό ή έγκαυμα.

Οδική Συμπεριφορά

  • Αν κατά το φρενάρισμα, το τιμόνι μας τρέμει, τότε πιθανότατα έχει στραβώσει ο δίσκος και θα χρειαστεί να τον αντικαταστήσουμε ή να τον πάμε σε τόρνο.
  • Πρόβλημα στα τακάκια των φρένων, δείχνει από την πλευρά του, ένας οξύς ήχος στο φρενάρισμα, ο οποίος προειδοποιεί ουσιαστικά για τη φθορά τους και την ανάγκη αντικατάστασής τους.
  • Όταν το πεντάλ του φρένου φαίνεται πιο σκληρό από ό,τι έχετε συνηθίσει, τότε μάλλον υπάρχει πρόβλημα στον ενισχυτή κενού και θα πρέπει να ελεγχθεί για τυχόν διαρροές.
  • Αντίστοιχα, αν το πεντάλ είναι πιο μαλακό απτό συνηθισμένο, πιθανότατα οφείλετε στην υψηλή θερμοκρασία στα υλικά τριβής και θα πρέπει να ελέγξετε τη στάθμη των υγρών φρένων.
  • Φυσικά, αν το φρενάρισμα είναι πιο αργό από το συνηθισμένο, ο έλεγχος ολόκληρου του συστήματος, για πιθανές φθορές ή άλλες δυσλειτουργίες, θεωρείται απαραίτητος.

Οι καλύτεροι... και με διαφορά!
ΒΑΣΣΗΣ Ε. ΚΟΡΕΑΤΙΚΗ

Δεν υπάρχουν προϊόντα σε αυτήν την κατηγορία.

Νέα